O coachingu

JAK WYGLĄDA PROCES COACHINGOWY? Czyli na czym polega coaching

ETAP I

Sesja otwierająca proces. Podczas tej sesji:

– wyjaśnione zostaje pojęcie coachingu (czasami różnica między coachingiem a innymi rodzajami wsparcia),

– określona jest rola i odpowiedzialność Coacha oraz rola i odpowiedzialność Klienta,

– następuje ustalenie zasad relacji, między Klientem a Coachem,

– określony zostaje cel (główny) spotkań.

Po zakończonej sesji Klient decyduje czy chce kontynuować pracę coachingową, czy ja jestem odpowiednim Coachem dla Niego. Kontraktujemy się na proces coachingowy.

ETAP II

Sesje coachingowe.

W trakcie kolejnych sesji Klient z Coachem:

– analizują omawianą sytuację,

– zbierają zasoby Klienta (wszystko to co pomaga Klientowi w osiągnięciu celu),

– omawiają ekologiczność celu (czyli wpływ zmian na otoczenie Klienta),

– analizują skutek zmiany i jej wpływ na różne obszary,

– planują jakie „narzędzia” potrzebne są Klientowi do wprowadzenia zmiany,

– omawiają na sesjach, efekty kolejnych etapów zmian wprowadzanych przez Klienta.

Dynamika II ETAPU jest różna. Z mojego doświadczenia wynika, że w początkowej fazie spotkań, Klienci chcą spotykać się częściej np. co dwa tygodnie. Dzieje się tak do około 1/3 czasu procesu coachingowego.

Gdy cel jest już stabilnie zaplanowany, czyli zaplanowane zostały „narzędzia do wprowadzania zmian”, Klienci chcą spotykać się w dłuższych odstępach czasu np. co 3 tygodnie, co miesiąc. Dlatego, że ciężar pracy w większym stopniu przeniósł się poza sesje coachingowe.

ETAP III

Zamknięcie procesu coachingowego. Praca Coacha w tym etapie polega na przeprowadzeniu ewaluacji planu oraz na utrwaleniu zmian u Klienta przy użyciu narzędzi coachingowych.

KILKA SŁÓW O CELACH COACHINGOWYCH

To Klient określa co chce osiągnąć, czyli jaką zmianę chce wprowadzić w swoim życiu. Z mojego doświadczenia, często zdarza się, że Klienci nie wiedzą czego chcą….

… za to wiedzą czego nie chcą!

Dlatego w pierwszej fazie, praca z Klientem polega na doprecyzowaniu CZEGO JA (KLIENT) CHCĘ W DANYM OBSZARZE? Następuje zamiana celu negatywnie sformułowanego, na pozytywnie sformułowany.

W kolejnym kroku, kiedy cel jest już precyzyjnie określony i zwymiarowany, Klient nakreśla jaki efekt ma dać wprowadzana zmiana.

Kolejnym działaniem jest ocena z Klientem, czy to jest duży czy mały cel. Czyli mówiąc jaśniej, czy cel jest złożony/ kilku etapowy? Długoterminowy? Cele, które są złożone, długofalowe są dzielona na mniejsze i zaplanowane w czasie, tak aby było łatwiej je zrealizować Klientowi.

KILKA SŁÓW O RELACJI: KLIENT – COACH

Na czym polega niezwykłość relacji Klient – Coach? Często od Klientów słyszę lub dają mi to odczuć, że traktują mnie jak swojego Dobrego Przyjaciela, Kumpla.

Dzieje się tak z kilku powodów:

– wspieram działania swoich Klientów jak swoje własne (Zdrowe, proporcjonalne zaangażowanie)

– opierając się na swojej wiedzy i doświadczeniu tworzę takie możliwości, żeby Klient był w stanie wymyśleć swoje unikalne rozwiązanie. Kiedy Klient uświadamia sobie, że „dał radę” i to Jego zasługa, automatycznie wzrasta Jego samoocena. Jest On wtedy bardziej zmotywowany….. i praca idzie szybko do przodu …i mniej się „upocimy w robocie” (Wiedza i świadomość procesu zmiany coachingowej)

– dbam o Klienta, czyli jak trzeba to „nim wstrząsnę”, jak trzeba to …. nie wstrząsnę (Uczciwość i profesjonalna informacja zwrotna)

– to co mi przekazuje Klient: informacje zawodowe, osobiste, relacje partnerskie, pomysły to dla mnie świętość czyli tajemnica zawodowa (Etyka zawodowa)

– poświęcam swój czas poza sesyjny na analizowanie procesu coachingowego – mówiąc jaśniej patrzę czy efektywnie „idziemy do przodu” (Analiza własna procesu coachingowego oraz superwizje)

– poznaję (czasem wymyślam) nowe narzędzia coachingowe dla moich Klientów (Rozwój własny)

– śmieje się z Klientami (Niepowtarzalna osobowość Coacha)